In het Rijksmuseum voor Oudheden in Leiden (Nederland) loopt momenteel een grandioze
tentoonstelling over Carthago (tot 7 mei 2015), voor
mij aansluitend op mijn recente bezoek aan Motya op Sicilië waar een groot
aantal Punische voorwerpen en een Tophet (begraafplaats) te vinden zijn.
Carthago wordt aangemeld
zijnde de derde stad van het Romeinse Rijk, na Rome en
Alexandrië, en dat is toch niet niks. Carthago lag in
Noord-Afrika aan de kust van het huidige Tunesië, maar was oorspronkelijk een
kolonie die waarschijnlijk in de 9de eeuw v.C. gesticht werd door de
Feniciërs afkomstig uit het huidige Libanon. Carthago had een machtige
vloot die er toe bijdroeg om een uitgestrekt netwerk rond de Middellandse Zee
op te bouwen, tot groot verdriet van de Romeinen. Vanaf de 5de eeuw
werd over de macht van Carthago gevochten, en pas in 146
v.C. lukte het de Romeinen om Carthago te verslaan. Ruim een eeuw
later groeide stad uit één van de drie machtigste steden, dankzij Keizer Augustus die de stad weer
opbouwde. Drie eeuwen later werd Carthago, net als zoveel andere
steden in Noord-Afrika, ingenomen door de Vandalen en vanaf de 7de
eeuw raakte de stad in verval. Pas begin 19de eeuw werd Carthago
herontdekt en staat nu op de Wereld Erfgoedlijst van de UNESCO.
De tentoonstelling in Leiden is
in twee delen opgebouwd: van 900 tot 146 v.C., de strikt Carthaagse periode,
en na 146 v.C. als het Romeinse Carthago, elke periode op zijn eigen
verdieping. De tentoongestelde voorwerpen zijn afkomstig uit musea in Tunesië,
maar ook uit het Louvre en het British Museum waar men normaal aan
voorbij loopt.
Punische kunst is op zijn minst gezegd
intrigerend en nooit meteen herkenbaar zoals bv. Griekse of Egyptische
voorwerpen. Er is altijd wel een invloed van buitenaf te merken, Egyptisch,
Afrikaans, Syrisch (hun thuisland) en soms met een snuifje Grieks wanneer de
artiest uit Griekenland blijkt te komen. Opvallend is bv. het marmeren deksel
van een sarcofaag uit de 4de-3de eeuw v.C. afkomstig uit
de Necropool van Rabs in Carthago, die een dame toont in een
Grieks aandoend gewaad terwijl de voorstelling eerder bij de Etrusken te vinden
is. Van Egyptische invloed zijn dan weer de slang op haar voorhoofd en haar
kapsel, alsook de vleugels rond haar lichaam. Dit zou een priesteres van Isis
kunnen voorstellen, maar zeker is dat niet. Een ander opvallend beeld is dat
van een Godin met Leeuwinnenhoofd dat van terracotta is gemaakt.
Het dateert
uit de 1ste eeuw n.C., de Romeinse periode, maar het geheel doet nog
sterk denken aan de Punische godheid Tanit, ofschoon het ook de Egyptische
Sekhmet zou kunnen voorstellen. Het lijkt alsof het hoofd niet bij het lichaam
past, het gewaad doet Grieks aan ofschoon de veermotieven dan weer verwijzen
naar het Midden-Oosten. Dit beeld werd gevonden in Tinissut en is voor de gelegenheid afgestaan door het Bardo Museum in Tunis.
Maar er zijn natuurlijk veel meer
bijzondere stukken, zoals de Punische grafsteles, het schitterende bronzen Punische
kuras, de uitgewerkte zilveren Fenicische schalen uit de 7de eeuw
v.C., een aantal wierookbranders bovenop terracotta hoofden die heel Grieks aan
doen en uit de 3de-2de eeuw v.C. dateren, of de unieke
marmeren zonnewijzer (scaphe) uit Carthago uit de 1ste-2de
eeuw n.C. en door het Louvre is
uitgeleend.
Op de tweede verdieping, gewijd
aan de Romeinse tijd, vinden we beelden en voorwerpen die er al heel Romeins
uitzien. Opvallend hier zijn een aantal die voor de kust van Tunesië opgedoken
zijn uit het zg. scheepswrak van Mahdia,
met o.a. twee allerliefste bronzen beeldjes van Eros met de lamp en een
dansende Sater uit ong. 100 v.C. Klapstuk is dan wel het gave bronzen
scheepsram van een Fenicische trireem, een unicum!
Op een speciale pagina van het Rijksmuseum
voor Oudheden is een aantal topstukken te zien (klik hier),
en mijn eigen topstukken staan in dit album, Carthago in Leiden 2015.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten