20 maart 2011

De Etrusken in het KMKG van Brussel

Klinkt veelbelovend, maar uiteindelijk zonde van mijn entreegeld. Wat een flop!

Over de Etrusken is anders heel wat te vertellen, lijkt mij, en zeker te ontdekken want buiten hun tumulusgraven die al dan niet intact gevonden zijn is er niet veel over bekend. Het lijkt wel een volk dat uit het niets opgedoken in om even plots weer in lucht op te gaan onder invloed van de Griekse en Romeinse wereld. Het schrift zelf is nog maar gedeeltelijk ontcijferd, dus had ik echt zoiets van “laat maar zien”.

Zeggen en schrijven zijn hier twee vitrines te bewonderen, de ene gevuld met voornamelijk bronzen beeldjes en andere voorwerpen, de andere met vazen, kannen en schalen van aardewerk. Voor de rest staan er misschien een tiental schermen opgesteld waar pps’jes op afgespeeld worden zonder tekst of uitleg. Ik krijg allerlei stukken te zien die ergens in een vitrine uitgestald staan, maar nergens wordt vermeld in welk museum dat is of waar die stukken vandaan komen. Af en toe zijn er wat sarcofagen in beeld of wapenuitrusting, maar geen woord uit welke tijd ze precies dateren of uit welk graf ze afkomstig zijn. Ik heb ook een speciale bril gekregen om naar de 3D beelden te kijken, een leuke gadget die verder niets bijdraagt aan het geheel. Onder elk scherm staat op 1 m2 wel wat te lezen over de Etrusken in het algemeen en over hun beschaving (vol taalfouten bovendien), maar in feite kun je dit allemaal thuis ook op het internet vinden.

Het leukste is misschien nog het grote scherm waar je zelf me de muis kunt gaan zitten klikken en “live” een paar graven binnenwandelen met de daarbij horende zijkamers. Het geeft wel het gevoel alsof je daar echt loopt, maar dat is het dan.

Veel geschreeuw en weinig wol hoor! Geen wonder dat er weinig bezoekers rondlopen, en zelfs de klas scholieren zit en hangt uit verveling druk pratend bij elkaar – geen oog voor de kunst? Ja, welke kunst?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten