3 februari 2011

Eretria op Euboa, GR

De aanwijzingen om vanuit mijn hotel binnendoor naar Eretria te lopen zijn niet erg duidelijk, maar oh wonder, en dank zij mijn oriëntatievermogen, beland ik via de juiste straten aan het strand. De nieuwe promenade is langer dan ik dacht en i.p.v. 1 ½ uur lopen zoals aangekondigd, wordt het meer dan 2 uur.

Ik loop als vanzelf door naar het Museum met Griekse oudheden en plaatselijke vondsten, want dit gebied werd al sinds de Bronstijd bewoond en kende zijn grote bloei in de 3de eeuw v.C. Aan de overkant van het museum liggen nog resten van de Romeinse stad (de Romeinen vestigden zich hier in 189 n.C.), met theater en al. Er is ook ergens een villa met mozaïeken, maar de uitleg is niet duidelijk, op zijn Grieks waarschijnlijk, en dus kan ik de villa niet vinden. Jammer natuurlijk.

Het museum is niet groot, maar wel heel goed gepresenteerd in chronologische volgorde, zelfs teruggaand tot het Neolithicum, 5.500-2800 v.C. Buiten Eretria liggen er vondsten uit het naburige Amarynthos en Lefkandi, en in de tuin staan zelfs een aantal vrij gave offertafels – iets dat ik nog niet eerder gezien heb.
Lente 2005

Geen opmerkingen:

Een reactie posten